بررسی اجمالی موتورولا موتو زد Leave a comment

در این نوشته سعی بر آن شده که تا حدودی با گوشی های Motorola Moto Z آشنا شوید. در این بخش فقط با خصوصیات سخت افزاری و تا حدی نرم افزاری آشنا شده و در بخش دیگری طریق اتصال مودها به این گوشی ها جداگانه توضیح داده خواهد شد.

درباره ظاهر موتو زدها باید گفت که با  ظاهری کاملا متفاوت به بازار عرضه شده اند و به آسانی می توان آن ها را تمییز داد. ضخامت این گوشی 5.1 میلی‌متر بوده که با احتساب این نکته یکی از نازک‌ترین گوشی‌های حال حاضر دنیاست. این گوشی در عین بزرگ بودن به راحتی در جیب جا می شود و شاید همین نازک بودن سبب بیرون زدگی دوربین آن باشد.

در طراحی این گوشی دو بخش شیشه ای در بالا و پایین قاب پشتی،  در کنار بخش پلاستیک و براق قرار دارد. در ضمن بخش پلاستیکی گوشی در قاب پشتی جاذب اثرانگشت است.

\"Related

قاب گوشی

قاب جلو گوشی از جزئیات مختلف پر شده است. صفحه‌نمایش بزرگ بیشترین فضای قاب جلو را به خود اختصاص داده و بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم در کنار خروجی صدای مخاطب و فلاش دوربین دوم قرار گرفته است. در پایین صفحه‌نمایش، سنسور اثرانگشت زیر لوگوی moto و در کنار دو سوراخ که میکروفون‌های اصلی هستند قرار دارد.

قاب اطراف گوشی فلزی و طلایی رنگ است. در سمت راست این قاب،  کلید پاور در کنار کلیدهای کم‌ و زیاد کردن صدا دیده می‌شود. پایین گوشی درگاه ارتباطی، USB Type-C قرار دارد و در بخش بالایی ، میکروفون دوم در کنار درگاه سیم‌کارت‌ها دیده می‌شود. در جعبه گوشی تبدیلی قرار دارد که با آن می‌توانید هدفون‌هایی ازجمله هدفون اصلی را به گوشی متصل کنید.

قاب پشتی گوشی بخش متفاوت آن با دیگر گوشی‌های موجود در بازار است. در بالای این قاب دوربینی را مشاهده می‌کنید که لنزش از بدنه بیرون زده و در پایینش فلاش دوتایی دیده می‌شود. در پایین قاب پشتی دو ردیف پین فلزی دیده می‌شود که برای اتصال ماژول‌های مختلف به گوشی از آن استفاده می‌شود. موتورولا این ماژول‌ها را Mods (مود) می‌نامد.

\"Image

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش بزرگ  این گوشی 5.5 اینچ است.  این صفحه‌نمایش کیفیت QHD دارد و تراکم پیکسلی آن برابر 535 پیکسل در اینچ است. نه‌تنها زاویه دید این صفحه‌نمایش بسیار خوب است عکس‌ها و ویدئوها بسیار خوب و بدون مشکل در آن به نمایش درمی‌آیند.

نکته مهم اینکه زیر نور خورشید نیز صفحه‌نمایش بسیار خوب کار می‌کند و هیچ مشکلی بابت مشاهده محتوا روی آن ندارید.

سخت‌افزار

پردازنده گوشی،  اسنپدراگون 820 است. در کنار این پردازنده ، موتورولا از رم 4 گیگابایتی برای گوشی استفاده کرده که در صورت بسته بودن تمام برنامه‌ها حدود 2 گیگابایت از این حافظه آزاد و در اختیار کاربر است. گوشی در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین هیچ مشکلی ندارد.

سنسور اثرانگشت در پایین صفحه‌نمایش قرار دارد. دقت و سرعت این سنسور بسیار خوب است و بدون فشردن هیچ کلیدی فعال می‌شود و اثرانگشت را می‌شناسد و قفل صفحه را باز می‌کند. این سنسور تنها وظیفه‌اش باز کردن قفل صفحه است و هیچ اثر دیگری روی کارکرد گوشی ندارد؛ تنها کار اضافه‌ای که این سنسور انجام می‌دهد قفل‌کردن صفحه‌نمایش با نگه‌داشتن انگشت روی آن است.

گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند و هر دو سیم‌کارت نانو هستند. البته درگاه سیم‌کارت دوم با کارت حافظه خارجی مشترک است.

اسپیکر گوشی در کنار خروجی صدای مخاطب بالای صفحه‌نمایش قرار دارد و صدای اسپیکر به‌اندازه کافی بلند است.

حافظه داخلی دستگاه 64 گیگابایت است که از این میزان حافظه 53 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. 10.5 گیگابایت از حافظه داخلی در اختیار فایل‌های سیستمی است که امکان پاک کردن آن‌ها را ندارید.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

اندروید نسخه 6 به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب است که البته می توان اندروید آن را نیز تغییر داد. رابط کاربری گوشی شباهت بسیار زیادی به اندروید خام دارد. موتورولا در برخی بخش‌ها تغییراتی ایجاد کرده که باعث تفاوت این رابط کاربری با اندروید خام می‌شود.

در بخش تنظیمات دستگاه گزینه‌ای به نام سیم‌کارت قرار دارد که برای مدیریت دو سیم‌کارت گوشی به کار می‌رود. طراحی این بخش کارآمد است و به‌راحتی می‌توانید سیم‌کارت‌های خودتان را مدیریت کنید.

موتورولا میانبرهای خوبی برای گوشی تعریف کرده که با کمک آن‌ها می‌توانید فرمان‌های مختلفی با کوتاه‌ترین حرکت روی گوشی اجرا کنید. به برخی از این میانبرها اشاره می‌کنیم و بهتر است بدانید که تمام این تنظیمات قابلیت غیرفعال شدن نیز دارند.

1 – زمانی که گوشی روی میز باشد و دست خود را به گوشی نزدیک کنید، با کمک سنسورهایی که روی قاب جلویی تعبیه شده‌اند، گوشی نزدیک شدن دست شما را تشخیص می‌دهد و ساعت و نوتیفیکیشن‌ها را به شما نشان می‌دهد.

2 – تا زمانی که به گوشی نگاه می‌کنید صفحه‌اش خاموش نمی‌شود.

3 – زمانی که گوشی در دستان شماست با دو بار تکان دادن آن می‌توانید فلاش را خاموش و روشن کنید و از آن به‌عنوان چراغ‌قوه استفاده کنید.

4 – زمانی که گوشی زنگ می‌خورد با برداشتن آن از روی میز گوشی به حالت ویبره می‌رود.

5 – با کشیدن انگشت شست از پایین گوشی به داخل صفحه‌نمایش محتوای موجود در صفحه‌نمایش در قابی کوچک‌تر نمایش داده می‌شود. این ویژگی برای راست‌دستان یا چپ‌دستان قابل شخصی‌سازی است.

6 – ویژگی آخر این بخش است که در زمان در دست داشتن گوشی، با چند بار حرکت دادن مچ دستتان دوربین فعال و آماده عکس گرفتن می‌شود.

دوربین

دوربین اصلی گوشی 13 مگاپیکسلی است. اندازه دهانه دیافراگم آن f/1.8 است و با کیفیت 4K می‌تواند فیلم‌برداری کند. دوربین به امکانات خوبی ازجمله OIS مجهز و در کنارش فلاش دوتایی LED قرار گرفته است. دوربین دوم گوشی نیز کیفیت 5 مگاپیکسلی دارد و با اندازه دهانه دیافراگم f/2.2 و فلاشی که در کنارش قرار گرفته می‌توان در تاریکی برای عکاسی سلفی مورد استفاده قرار داد.

 

\"Image

باتری

از باتری‌ای با ظرفیت 2600 میلی‌آمپرساعت در این گوشی استفاده شده است. برای دستگاهی با این ضخامت کم این ظرفیت باتری بسیار خوب است. باتری به‌خوبی پاسخگوی نیاز کاربر است.

در زمینه شارژ شدن عملکرد باتری  نیز خوب است. در مدت 1 ساعت و 15 دقیقه، با شارژ سریع، میزان درصد باتری از 0 به 100 رسید که با این زمان ثبت‌شده بعد از G5 این گوشی سریع‌ترین گوشی بازار ازنظر شارژ شدن است.

امیدواریم با این اطلاعات اندکی که با کمی تغییر از سایت https://www.gsm.ir/techRevs/show/33665 گرفته شده بود، چنانچه قصد خرید این گوشی را دارید توانسته باشیم کمک مفیدی ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید