تاریخچه ای از موتورولا (قسمت دوم) Leave a comment

قسمت اول این نوشته https://iranmotorola.ir/ با این جملات به پایان رسید که گالوین ، بنیانگذار موتورولا، در سال 1950 از دنیا رفت. پس از مرگ گالوین، پسرش باب امور موتورولا را به عهده گرفته و این شرکت گسترش جهانی خود را آغاز کرد.

زندگی شخصی پاول گالوین

پاول گالوین در تاریخ ۲۷ ژوئن سال ۱۸۹۵ در شهر هاروراد ایالت ایلینوی آمریکا به دنیا آمد. او بعد از اتمام دوره‌ی دبیرستان به‌عنوان یک کارمند در راه آهن استخدام شد. او به مدت ۲ سال در دانشگاه ایلینوی درس خواند اما برای کار در شرکت Edison به شیکاگو رفت. او برای شرکت در جنگ جهانی در سال ۱۹۱۷ وارد ارتش شد و به‌عنوان افسر توپخانه در فرانسه خدمت کرد. او در سال‌های بین ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۳ بارها برای راه‌اندازی یک کارخانه باتری‌سازی تلاش کرد اما هر بار با شکست مواجه شد.

\"Image

پاول در سال ۱۹۲۳ به همراه همسر و پسر خود به شیکاگو رفت و به‌عنوان دستیار شخصی در شرکت Brach Candy مشغول به کار شد. رویای ساختن کارخانه‌ی باتری سازی هیچ موقع از فکر او خارج نشد و نهایتا در سال ۱۹۲۸ به همراه برادرش شرکت Galvin Manufacturing را در شیکاگو راه‌اندازی کرد. اولین محصول آن‌ها یک حذف کننده‌ی باتری بود. این محصول به مردم اجازه می‌داد که برای گوش دادن به رادیو از برق خانگی منزلشان استفاده کنند.

سال های 1960- 1940

در سال ۱۹۳۷ شرکت موتورولا در تلاش بود که دوباره وارد کسب‌و‌کار تولید رادیوهای خانگی شود. گالوین رکود اقتصادی بزرگی که سال‌های بعد به وقوع پیوست را پیش‌بینی کرده بود. به همین دلیل آن‌ها محصولات خود را با تخفیف به بازار عرضه کردند. این کار شرکت موتورولا را از ورشکستگی نجات داد اما با این حال آن‌ها مجبور بودند که بیش از ۶۰ درصد کارمندان خود را اخراج کنند. بخت با شرکت موتورولا یار بود و رقیب آن‌ها یعنی شرکت Philco Radio مجبور شد برای پایبندی به تعهدات خود با شرکت موتورولا همکاری کند. این موضوع باعث شد که گالوین و همکارانش رکود اقتصادی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

در سال‌های بین ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ پاول گالوین با ارائه‌ی محصولاتی مانند نیمه‌هادی‌ها، رادیوهای AM قابل حمل، فونوگراف‌ها، ترانزیستورها و تلویزیون‌ها، قدم‌های مثبتی در رشد شرکت موتورولا برداشت. پاول در سال ۱۹۵۴ متوجه شد که شرکت بسیار رشد کرده و برای تصمیم‌گیری‌های مهم به کمک احتیاج دارد. بنابراین شرکت را به خط تولید‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد. او در سال ۱۹۵۶ پسرش باب گالوین (Bob Galvin) را به‌عنوان جانشین خود انتخاب کرد. همچنین افراد مناسبی را برای ریاست هر بخش شرکت تعیین کرد. او تا چند سال بعد نیز ریاست شرکت را بر عهده داشت. پاول گالوین در تاریخ ۵ نوامبر ۱۹۵۹ در اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت. بسیاری از موفقیت‌های شرکت از جمله سفر موتورولا به فضا بعد از مرگ او به وقوع پیوست.

تمرکز بر روی لوازم الکتریکی بالارده

با آغاز سال ۱۹۷۰ تغییرات در موتورولا نیز آغاز شد. در سال ۱۹۷۴، این شرکت بخش محصولات خانگی خود را به فروش رساند و در اواخر سال ۱۹۷۸ شروع به برچیده کردن بخش رادیوهای خودرو کرد. موتورولا آخرین رادیو برای خودروها با نام خود را در سال ۱۹۸۷ ساخت.

این تغییرات در راستای تمرکز بیشتر موتورولا بر روی قطعات الکتریکی بالارده بود. این شرکت اولین میکرو پردازنده‌ی خود را در سال ۱۹۷۴ معرفی کرد. پردازنده‌ای که نسخه‌ی بهبود یافته‌ی آن در خودروهای ساخت جنرال موتورز نیز مورد استفاده قرار گرفت.

\"9

از دیگر دستاوردهای موتورولا در دهه‌ی ۸۰ میلادی، می‌توان به عقد قرارداد با شرکت ژاپنی توشیبا برای انتقال تخصص خود در ساخت میکروپردازنده‌ها در ازای گرفتن تخصص توشیبا در زمینه‌ی ساخت Dramها اشاره کرد.

 

منبع:

 

دیدگاهتان را بنویسید