تاریخچه ای از موتورولا ( قسمت اول) 1

موبایل‌هایی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم اولین بار توسط شرکت موتورولا به بازار عرضه شد. این برند همچنین نقش پررنگی در انقلاب رایانه‌ها ایفا کرده است. در ادامه مروری بر تاریخچه‌ی این شرکت بزرگ و تاثیرگذار در عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند خواهیم داشت.

شرکت موتورولا یک شرکت مخابراتی چند ملیتی است که در سال ۱۹۲۸ در شامبورگ، ایلینوی با نام Galvin Manufacturing بنیان‌گذاری شد. این شرکت ابتدا در طراحی و فروش تجهیزات بی‌سیم شبکه مانند ایستگاه‌های مبتنی بر انتقال سلولی و تقویت‌کننده‌های سیگنال فعالیت داشته است.

این شرکت با تولید رادیوهای مخصوص ماشین به شهرت رسید.  کلمه‌ی موتورولا با ادغام دو کلمه‌ ساخته شده است. کلمه‌ی «motor» که نشان دهنده‌ی موتور ماشین است و «ola» که از ویکتورلا گرفته شده است. شرکت موتورولا اختراعات زیادی را در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با رادیو ارائه کرده و باعث انقلاب در صنعت رایانه‌ها شده است.

داستان راه اندازی شرکت

 

\"paul

داستان راه‌اندازی این شرکت از آنجایی آغاز می‌شود که دو برادر به نام‌های پاول گالوین (Paul Galvin) و جوزف گالوین (Joseph Galvin) تصمیم می‌گیرند یک شرکت ورشکسته به نام Stewart Battery را خریداری کنند. آن‌ها این شرکت و تجهیزاتش که در زمینه حذف باتری فعالیت می‌کرد را در یک حراجی و به قیمت ۷۵۰ دلار خریداری کردند. آن‌ها نام شرکت را به Galvin Manufacturing Corporation تغییر دادند و با سرمایه‌ی ۵۶۵ دلاری و ۵ کارمند کار خود را آغاز کردند.

آغاز کار با رادیوی خودروها و ساخت باتری Eliminiator

این شرکت که تنها ۵۶۵ دلار سرمایه و ۵ کارگر داشت، بر روی ساخت باتری Eliminator ها تمرکز کرده بود. این دستگاه باعث می‌شد تا رادیوهای باتری‌خور را بتوان با برق خانگی نیز استفاده کرد.

 

\"1

 

همانند بسیاری از کارخانجات، کارخانه‌ی گالوین نیز از بحران اقتصادی سال ۱۹۲۹ در جهان، بی‌نصیب نماند. در تلاش برای رهایی از بحران، گالوین آزمایش‌های خود را برای ورود به صنعت رادیوهای قابل حمل آغاز کرد و از کارکنان خود خواست تا رادیویی برای خودروها بسازند که ارزان قیمت بوده و بتوان آن را روی هر خودرویی نصب کرد.

پس از یک سال این شرکت موفق به ساخت رادیوی مورد نظر با نام موتورولا شد. نام این محصول ترکیبی از motorcar و victrola بود. حدود سال ۱۹۳۰، گالوین رادیویی با نام رادیوی پلیس ساخت که فقط امواج رادیویی مخابره شده توسط پلیس‌ها را دریافت می‌کرد. به علاوه این شرکت رادیوی خانگی با نوآوری‌های جدید را نیز در همان سال‌ها ساخت.

بسیاری از محصولات بعدی این شرکت نیز با سیستم رادیو در ارتباط بودند. موتورولا در سال ۱۹۴۰ اولین واکی ‌تاکی بی‌سیم دنیا را طراحی کرد. این محصول در جنگ جهانی دوم در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

\"3
ساخت تلویزیون

مدتی بعد در سال ۱۹۴۳ شرکت موتورولا عمومی شد و در سال ۱۹۴۷ اولین تلویزیون‌های ۷ اینچی این برند به نام Golden View به بازار عرضه شد. در همین سال نام رسمی شرکت به موتورولا تغییر کرد.

انجام کارهای تحقیقاتی روی تلویزیون‌ها در سال ۱۹۴۵ آغار شد و گالوین اولین تلویزیون خود را در سال ۱۹۴۷ میلادی معرفی کد. گالوین توانست با گذشت تنها یک سال از زمان معرفی، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این تلویزیون را به فروش رسانده و به چهارمین تولید کننده‌ی بزرگ تلویزیون در آمریکا تبدیل شود.

\"5

در سال‌های بعد شرکت موتورولا به رشد خود ادامه داد. این شرکت اولین شعبه‌ی خود را در سال ۱۹۵۲ برای ساخت رادیو و تلویزیون در شهر تورنتو کانادا افتتاح کرد.

ورود به بازار سرگرمی‌های خانگی

مانند شرکت‌های دیگر مرتبط با فناوری، اختراع ترانزیستورها ، موقعیت تجاری جدیدی برای موتورلا فراهم کرد. این شرکت به سرعت گروهی برای کار بر روی نیمه‌هادی‌ها تشکیل داد و توانست محصولاتی مانند ترانزیستورهای سه امپ بسازد. موتورولا حتی به شرکت‌های رقیب نیز محصولات خود را می‌فروخت.

در حوالی سال ۱۹۵۰ میلادی، لوازم سرگرمی خانگی مانند تلویزیون‌ها در آمریکا به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفتند. موتورولا نیز از فرصت استفاده کرده و بر روی ساخت فونوگراف‌های استریو تمرکز کرد و اولین فونوگراف را در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد.

این کار موتورولا نیز موفقیت‌آمیز بود و فروش فونوگراف‌های موتورولا از کل فروش فونوگراف‌های ساخت تمامی شرکت‌های رقیب در سال قبل آن نیز پیشی گرفت. این موفقیت با توسعه‌ی دستگاه‌هایی که ترکیبی از استریوها، رادیوها و تلویزیون‌ها بودند ادامه یافت تا جایی که نام موتورولا در اذهان عمومی به عنوان یک شرکت سازنده لوازم سرگرمی حک شد.

 

\"7

سفر به فضا

سازمان ملی هوانوردی و فضا یا به اختصار ناسا در سال ۱۹۵۸ با پروژه‌ی Explorer 1 آغاز به کار کرد. شرکت موتورولا از همان سال همکاری خود را با ناسا شروع کرد. این شرکت به مدت ده‌ها سال تجهیزات رادیویی اکثر فضاپیماهای ناسا را تولید می‌کرد. صدها نفر از مهندسان موتورولا در ماموریت معروف آپولو ۱۱ برای طراحی، تست و تولید قطعات الکترونیکی پیشرفته با ناسا همکاری کردند.

نیل آرمسترانگ اولین فضانوردی بود که در سال ۱۹۶۹ بر روی کره‌ی ماه قدم نهاد. او بعد از فرود روی ماه با استفاده از تجهیزات موتورولا پیام «قدم کوچکی برای من و قدم بزرگی برای بشریت» را به زمین ارسال کرد.

 

\"motorola\"

در سال ۱۹۵۹ بنیان‌گذار موتورولا، پاول گالوین از دنیا رفت. وی قبل از مرگش پسر خود رابرت را به عنوان رئیس و خود را نیز به عنوان مدیرعامل معرفی کرده بود. پس از مرگ پدر، رابرت کنترل امور را در دست گرفت و گسترش جهانی موتورولا آغاز شد.

( پایان قسمت اول)

 

منبع:

 

 

1 Comments

  1. خیلی جالب و عالی بود منتظر خواندن بقیه تاریخچه هستیم ?

دیدگاهتان را بنویسید