تاریخچه ای از موتورولا (قسمت سوم و پایانی) Leave a comment

در قسمت دوم از این تاریخچه از زندگی پاول گالوین صحبت شد. در این قسمت که بخش پایانی هم هست، درباره موتورولا و نقش آن در تولید تلفن های همراه و جایگاه آن در بازار کنونی صحبت خواهد شد.

تولید اولین تلفن‌ همراه

اولین تماس تلفنی از طریق موبایل در سال ۱۹۷۳ و توسط مارتین کوپر (Martin Cooper) انجام شد. او مهندس ارشد شرکت موتورولا بود و با شرکت مخابراتی رقیب تماس گرفته بود تا به آن‌ها بگوید که این تماس را از طریق یک تلفن موبایل برقرار کرده است. این تلفن که نسخه‌ی آزمایشی بود ۱.۱ کیلوگرم وزن داشت. اولین تلفن همراه موتورولا ۱۰ ساعت زمان برای شارژ کامل احتیاج داشت و می‌توانست یک مکالمه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای برقرار کند. در سال ۱۹۸۳ اولین تلفن قابل حمل با نام Motorola DynaTAC 8000X رسما به بازار عرضه شد. این تلفن تا ۶ ساعت در حالت آماده به کار شارژ داشت و یک مکالمه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای را پشتیبانی می‌کرد. این تلفن همچنین می‌توانست ۳۰ شماره را در حافظه‌ی خود ذخیره کند و ۳۹۹۵ دلار قیمت داشت.

MICROTAC

در سال ۱۹۸۹ اولین تلفن همراه واقعی قابل حمل و نیمه تاشو به نام MICROTAC توسط شرکت موتورولا به بازار عرضه شد.

\"MICROTAC\"

STARTAC

تلفن همراه مدل STARTAC اولین تلفن تمام تاشو بود که در سال ۱۹۹۶ به بازار عرضه شد. این موبایل ۸۸ گرم وزن داشت و قیمت آن ۱۰۰۰ دلار بود.

\"STARTAC\"

مدل RAZR V3

مدلRAZR V3 یکی از موفق‌ترین موبایل‌های برند موتورولا بود که در سال ۲۰۰۳ توسعه پیدا کرد و در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد. در ساخت این گوشی از درگاه mini-USB برای شارژ مجدد استفاده شده بود. طراحی فوق‌العاده زیبا و ظاهر باریکی این تلفن همراه در میان مردم سراسر جهان بسیار محبوب شد و در طول ۴ سال حدود ۱۳۰ میلیون دستگاه از آن به فروش رسید.

\"RAZR

اولین گوشی اندروید

اولین گوشی‌های مبتنی بر اندروید موتورولا یعنی خانواده‌ی دروید در سال ۲۰۰۹ به بازار وارد شدند. این گوشی‌های دارای سیستم‌عامل اندروید ۲ و صفحه نمایش لمسی بودند. حالت کشویی این موبایل از کنار طراحی شده بود و صفحه کلید در زیر آن قرار داشت. این موبایل همچنین اولین دستگاهی بود که از گوگل مپ برای مسیریابی استفاده می‌کرد.

flip out

گوشی‌های FlipOut یکی دیگر از طراحی‌های جالب این برند به شمار می‌روند. صفحه نمایش این سری از موبایل‌ها به شکل دایره‌ای می‌چرخند و کیبورد کامل آن زیر صفحه نمایش ۲.۸ اینچی قرار گرفته است.

مدل Droid X

این مدل گوشی‌ در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد و صفحه نمایش ۴.۳ اینچی داشت. این گوشی با توجه به استانداردهای آن زمان جزو گوشی‌های بزرگ محسوب می‌شد. خروجی HDMI و دوربین ۸ مگاپیکسلی از جمله دیگر ویژگی‌های این گوشی بودند.

مدل Moto X

این مدل اولین مدلی بود که بعد از خریداری شدن موتورولا توسط گوگل به بازار عرضه شد. نقطه قوت این گوشی امکان سفارشی سازی آن بود. خریداران این موبایل می‌توانستند بخش ظاهری گوشی مثلا رنگ درب پشتی گوشی را خودشان انتخاب کنند.

مدل Moto G و Moto E و Moto Z

بعد از اینکه شرکت موتورولا در سال ۲۰۱۴ به لنوو فروخته شد، گوشی‌های Moto G و Moto E به بازار عرضه شدند. این گوشی‌های در بازار موفق عمل کردند و در سال ۲۰۱۶ سری جدید آن‌ها با نام Moto Z وارد بازار شد.

و نکته آخر اینکه موتورولا نیز مانند بسیاری از شرکت‌های مرتبط با فناوری فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده است اما این نکته را نمی‌توان منکر شد که موتورولا از پیشگامان نوآوری در دنیای فناوری بوده است. آینده همچنان برای آن روشن است و به نظر می‌رسد موتورولا و لنوو بتوانند تغییرات جدیدی را ایجاد نمایند.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید